Jan Leegwater: zijn bedrijf begon op een zolderkamer. (foto: Nanda van Heteren)
Jan Leegwater: zijn bedrijf begon op een zolderkamer. (foto: Nanda van Heteren) (Foto: )

Dordtenaar van de Week: Jan Leegwater

door Nanda van Heteren

DORDRECHT – Jan Leegwater (74) is het overgrote deel van zijn tijd in de Nieuwe Haven te vinden. Zijn boot 'Euros 2' ligt daar 33 jaar. ,,Mijn vader, ook Jan Leegwater, heeft zover ik weet altijd boten gehad. Ook hij had zo'n vijftig jaar geleden zijn boot hier liggen, de 'Euros', vernoemd naar de Griekse God van de Westewind. Nu ligt diezelfde boot nog steeds naast de Lange IJzeren Brug, maar met de naam 'Michiel de Ruyter'. In de zomer van 1985 ging Leegwater met zijn sleepboot naar Zuid-Frankrijk en kwam terug met de Euros 2. In diezelfde tijd was hij al eigenaar van Leegwater Special Trucks.

Allround transport- en expeditiebedrijf, Leegwater Special Trucks, Bestond eind 2018 veertig jaar. "Wij hebben een personeelsfeest gehad in Rotterdam waar wij onder andere naar de SS Rotterdam zijn geweest, naar een kroegje waar ze bier maakte zijn geweest en Rotterdams voor beginners hebben geleerd. Ons bedrijf bestaat uit dertig mannen en vrouwen personeel. Deze moesten wel allemaal kunnen, net als hun aanhang", vertelt Jan Leegwater.


Leegwater heeft, behalve de liefde voor water, ook ondernemen van huis uit meegekregen. ,,Mijn opa had al een transportbedrijf in Noord-Holland. Hij vervoerde groente van de bouwers naar de veiling. Mijn vader had ook een transportbedrijf in Noord-Scharwoude, maar hij is verhuisd naar Zwijndrecht. Mijn vader had koelwagens. Zijn grootste klant Sterovita, nu Melkunie, zat in Dordrecht. Hij reed melk en melkproducten door heel Europa voor het Amerikaanse bezettingsleger dat na de oorlog in Europa is gebleven."

Zelfstandig

Tussen 1964 en 1966 zat Leegwater in militaire dienst, daarna is hij twee jaar bij zijn vader gaan werken. ,,Bij hem heb ik eerst internationaal geregen en daarna ben ik de garage in gegaan voor onderhoud aan eigen auto's. Daarna ging ik pionieren, klanten langs voor spoedzendingen, daar was een markt voor."

Zijn bedrijf begon op een zolderkamer. ,,Met een vrouw en drie kinderen werd het te druk thuis, dus heb ik een kantoor gehuurd bij een ander bedrijf. In oktober 1984 werd een nieuw pand gebouwd en toen dat klaar was, was het eigenlijk al te klein voor Leegwater Special Trucks. Toen heb ik van een curator een pand gekocht in een oud koelhuis met kantoren en een jaar of vijftien daar gezeten. Nu zitten we al een tijdje aan de Zwijndrechtse Scheepmakersstraat 5."

Groei

Aan het einde van Leegwater's eerste jaar ondernemerschap had hij achthonderd transporten op zijn naam staan. De nadruk hierbij lag op machine onderdelen van zeeschepen. Het waren schepen die vanuit de Middellandse Zee vertrokken naar onder meer de Verenigde Staten van Amerika.

,,Die onderdelen wogen iets van anderhalve ton. Dat was goedkoper rijden dan vliegen en bovendien door de handel en controles sneller met de vrachtwagen." Een jaar later had Leegwater het dubbel aantal transporten en dat is zo 'blijven groeien'.

Koerier

"Wij waren eigenlijk de eerste internationale koerier, nu doen meerdere bedrijven dat." De reden dat Leegwater Special Trucks blijft bestaan is onder meer het speciaal vervoer, legt Leedwater uit. "De nadruk ligt niet meer op busjes, maar alles in een klein busje, exceptioneel transport, kraanwagens… klanten kunnen nu voor alle maten transport terecht en worden snel geholpen."

Zoon Sander zwaait nu de scepter in Leegwater Special Truck B.V.. ,,Sander speelde vroeger als met autootjes en had interesse voor het vak. Op zijn 28e is hij, nadat hij andere banen in deze wereld had, hier gekomen. Eerst was hij planner op kantoor en in 2007 is hij directeur geworden."

Meer berichten