Esther Canisius, interieurontwerper: 'Kopieer niet klakkeloos het kookeiland van de buren of wat je ziet op televisie'. (Foto: Michel de Groot)
Esther Canisius, interieurontwerper: 'Kopieer niet klakkeloos het kookeiland van de buren of wat je ziet op televisie'. (Foto: Michel de Groot) (Foto: Michel de Groot)

Esther Canisius: 'Smaak is en blijft persoonlijk'

door Yvonne Vogel

Dordrecht -  Melkglazen deuren in een garderobekast zijn eigenlijk nooit een goed idee, weet Esther Canisius. "In een showroom kun je er verliefd op worden, want dan hangen er waarschijnlijk drie hagelwitte, perfect gestreken overhemden in. Een prachtig gezicht, maar het strookt niet met de werkelijkheid. Zo'n item thuis als praktische kledingkast gebruiken, is vrijwel onmogelijk. Die zit bij velen namelijk vol, is onoverzichtelijk en al helemaal niet op kleur gesorteerd. Dus kun je dat rommeltje maar beter achter gesloten, ondoorzichtige deuren bewaren," weet de interieurexpert. En zo zijn er meer handvaten die zij kan geven.

'Een oogstrelend interieur zonder ergernissen. Ik vind dat iedereen dat verdient', valt te lezen in haar twitterbio. "Wat die veelvoorkomende ergernissen in een woning zijn? Vaak staat ruimtegebrek op nummer 1. Er is een verschil tussen opbergen en uitstallen. Wat in het zicht ligt, daar moet je blij van worden. En verder is het dus een kwestie van opbergen. Dat brengt rust." Al zijn er ook mensen die prima functioneren als het een rommeltje in huis is. Esther brengt daarom vooraf altijd goed de wensen en woonsituatie in kaart wanneer ze wordt benaderd voor hulp. "Heeft iemand huisdieren? Gaat het om een stel dat allebei 50 uur per week werkt? Het helpt wanneer ik klanten een beetje leer kennen. Ik zie een interieur namelijk als afspiegeling van iemands persoonlijkheid."

Heeft Esther voldoende in kaart, dan is het een kwestie van keuzes maken. "De tuin, open haard en tv worden vaak genoemd als 'belangrijk'. Maar ik kan meestal, ook weer vanwege dat ruimtegebrek, geen drie volwaardige zithoeken creëren. Dus daarom is focus belangrijk." Esther trekt een parallel met het kopen van kleding. "Als je gaat winkelen kan de buit aan het einde van de dag bestaan uit een romantisch jurkje, torenhoge pumps, een stoere legerbroek, een getailleerd blazertje en gympen. In een gemiddelde kledingkast zijn diverse stijlen vertegenwoordigd. Allemaal prima, want kleding zit niet permanent aan je lichaam vast. Bij het samenstellen van een interieur werkt het anders. Daarbij moet je wel keuzes maken, loslaten en knopen doorhakken. Mensen vinden vaak verschillende stijlen mooi. Ik geef dan vaak als tip om als uitgangspunt een meubelstuk te kiezen waar je het meest verzot op bent. Dat is in feite je lievelingsoutfit. Daaromheen kun je dan verder bouwen in dezelfde richting. En ja, dat betekent vaak dat niet alles wat je in je hoofd hebt zitten mogelijk is, simpelweg omdat het niet met elkaar matcht."

ideaalbeeld is echter voor iedereen anders en 'goed' of 'fout' bestaat niet als het gaat om interieurinrichting. "Smaak is en blijft persoonlijk. Stellen zijn het in beginsel ook lang niet altijd met elkaar eens. Maar zoals met eigenlijk alles in het leven, draait interieurinrichting ook om de bereidheid tot het doen van concessies. Vraag je vooral af wat jouw huis nodig heeft om te shinen en kopieer niet klakkeloos het kookeiland van de buren of wat je ziet in woonmagazines of op televisie. Gebruik dat liever als inspiratie, geef er een eigen draai aan."

Over televisie gesproken, Esther is ook al weer heel wat jaren verbonden aan het RTL-programma 'Help, mijn man is klusser!'. "Ik zag eens een oproep en solliciteerde. Nu verzorg ik met mijn interieurstudio elk jaar enkele afleveringen. Vrijwel alles wat niet bouwkundig is, valt dan onder mijn verantwoordelijkheid. Heel leuk om daar een steentje aan bij te dragen."

En elke keer, ook met projecten die niet op tv komen, is Esther weer zenuwachtig of het eindresultaat bij bewoners wel in de smaak valt. "Zet je een wasmachine in elkaar voor je werk, dan weet je hoe het eindresultaat eruit zal zien. Mijn werk is geen repeterende handeling, maar onvoorspelbaar. En ik wil ook juist niet binnen de lijntjes kleuren, want ik ben snel verveeld en hou niet van veilige keuzes. Heel dubbel, maar zo werkt het toch in mijn hoofd!"

Meer berichten