Huisarts Hans Bruggeman aan het inbellen in zijn praktijk: "Als huisarts overzie je de totale situatie van de patiënt, ook het sociale domein."
Huisarts Hans Bruggeman aan het inbellen in zijn praktijk: "Als huisarts overzie je de totale situatie van de patiënt, ook het sociale domein."

Huisarts belt voortaan in tijdens patiëntbespreking ziekenhuis

Bij de behandeling van kanker in het ziekenhuis zijn veel zorgverleners betrokken: de oncoloog, chirurg, radioloog, radiotherapeut, patholoog en tal van ondersteunende behandelaren. Zij bespreken iedere patiënt na de diagnose kanker één of meerdere keren gezamenlijk. Op basis van ieders kennis en expertise wordt dan de best passende behandeling gekozen. In het Albert Schweitzer ziekenhuis kan sinds kort ook de huisarts inbellen in dit overleg.

Dordrecht - Deze primeur maakt de zorg voor de patiënt nóg completer. De huisarts heeft immers specifieke kennis over de patiënt die het ziekenhuis niet heeft. De huisarts werd altijd al uitgenodigd voor de zogeheten oncologiebespreking. Maar het is voor hem/haar agendatechnisch bijna ondoenlijk om regelmatig op het juiste moment in het ziekenhuis aan te schuiven. De van beide kanten langgekoesterde wens om de huisarts te laten inbellen, is nu in vervulling gegaan.

"Voor mij is hiermee een digitale droom werkelijkheid geworden", zegt de Zwijndrechtse huisarts Hans Bruggeman, een van de eerste enthousiaste gebruikers. "De oncologiebesprekingen zijn altijd om half vijf in de middag, maar dan is mijn praktijk nog open en moet ik bereikbaar zijn. Daarnaast kan het verkeer flink tegenzitten." Hij zou dus regelmatig vervanging moeten zoeken om erbij te kunnen zijn als een van zijn patiënten wordt besproken. "Nu kan ik de bespreking via een beveiligde beeldbelverbinding gewoon vanuit onze praktijk bijwonen." De inbellende huisarts blijft niet alleen nauw betrokken bij de keuzes die worden gemaakt, hij of zij kan ook iets essentieels inbrengen in het overleg.

Bruggeman: "Als huisarts overzie je de totale situatie van de patiënt, ook het sociale domein. Wij kennen de familieomstandigheden, de levensovertuiging, vaak ook het verleden. Daardoor kunnen we de draagkracht van de patiënt en de omgeving goed inschatten en hierover adviseren. Dat is met name belangrijk voor de fase na bijvoorbeeld een operatie, wanneer de patiënt thuis de draad moet oppakken. Maar het is ook relevant als er terughoudend beleid wordt afgesproken, of als een palliatief traject begint. Dan komt de patiënt immers voor een steeds groter deel terug onder de hoede van de huisarts. Het is dan goed om te weten wat er is afgesproken en waarom. Ook is van belang dat wij weten wie we zo nodig kunnen raadplegen."

Kennisdeling, communicatie en goede overdracht zijn essentieel voor goede en patiëntgerichte zorg, stelt Bruggeman. Organisatorisch is een ander zo geregeld dat de huisarts inbelt rond het afgesproken tijdstip. De te bespreken patiënt wordt dan meteen als eerstvolgende op de agenda van het overleg gezet. Bij aanvang van de bespreking komt de huisarts 'live' op het scherm in de zaal. De wachttijd blijft zodoende beperkt en bij het wachten kan de huisarts achter het eigen bureau ander werk doen. Vooralsnog geldt de werkwijze in het Albert Schweitzer ziekenhuis alleen voor de oncologische patiëntbesprekingen. Maar aangezien bijna elk medisch specialisme een vorm van multidisciplinair overleg kent, is het denkbaar dat bij succes de huisarts in de toekomst vaker zal kunnen inbellen. Omdat de mogelijkheid pas net van start is gegaan, heeft het ziekenhuis nog geen idee van het aantal huisartsen dat er gebruik van gaat maken.
 

Meer berichten