Foto:

Caty Groen: Brutus

  Column

Om iets nepnieuws te noemen is het belangrijk te weten dat nepberichten bewust de wereld in worden gestuurd om mensen te misleiden. Zo kan een nepbericht worden verspreid om de publieke opinie te beïnvloeden. En daar wil ik het eens even met u over hebben. Want we veroordelen nepnieuws, maar als je instagramt of facebookt doe je eigenlijk niets anders dan nepnieuws verspreiden. Ja, ook gij, Brutus!

Zo ken ik een meisje dat zich regelmatig aan de Dordtse havens laat fotograferen, inclusief fish gape-bekkie en de benen gekruist alsof ze nodig moeten plassen. Ze hoopt op de zoveelste volger die zich vergaapt aan haar (alweer) nieuwe outfit. Wat volgers niet weten is dat zo'n quasi achteloze foto volgens een strak draaiboek wordt gemaakt. Uren voor de spiegel en als het perfecte plaatje is gepost begint het wachten op de hartjes. Pas daarna stuurt ze de kleding terug naar de webshop.

Brutussen die kwistig strooien met hartjes helpen mee aan deze nep. Hun waardering is vaak een antoniem, dus lees: leuk = vervelend, wow = bah, mooi = lelijk.

Begrijp me goed, ik doe er ook aan mee. Het kan niet anders. In social media zit het woord sociaal en in de echte wereld is dat ook vaak nep. Je zegt 'ja' omdat het sociaal wenselijk is, maar je hart schreeuwt 'nee'. Herkenbaar toch?

Een vriendin schreef bij een familiefoto van haar kerstdiner dat ze iedere dag terugdenkt aan kerst 2018. Ik wist van de moeizame relatie met haar moeder, maar op de foto zag je daar niets van. Vriendin zat naast ma aan de kerstdis, lachende gezichten boven geheven glazen. Ook de aanhang straalde vrede op aarde uit. Toen ik haar sprak zei ik blij voor haar te zijn dat alles weer moederkoek en ei was. En dat meende ik! Vriendin zei: 'Was het maar waar.' Ik vroeg verbaasd naar het fotobijschrift waar ze dagelijks terugdenkt aan kerst 2018. Was dat ook niet waar? Maar dat bleek wel waar. Ze zei: 'Ik denk er dagelijks aan. Vanmorgen dacht ik: nog 352 heerlijke dagen geen kerst.'

Meer berichten