Foto:

Poen, poen, poen poen…

  Column

"De één zegt geld, de ander money, maar wij zeggen poen.." De klassieker van Wim Sonneveld, wie kent 'm niet? Ook bij de huisartsenpost hebben wij veel met poen van doen. Want aan elk telefoontje, elk consult en elke visite hangt een prijskaartje. En hoewel geld niet echt een plezierig onderwerp is, wil ik het er nu toch even over hebben.

U moet weten, wij werken aan een nieuwe website. Www.huisartsenpostdrechtsteden.nl wordt binnenkort vernieuwd. De belangrijkste verandering (verbetering!) is dat u voortaan, voordat u belt, eerst via de website 'digitale zelftriage' doorloopt. U beantwoordt online een aantal vragen over uw klachten en voilà, u krijgt direct deskundige advies of u wel of niet contact op moet nemen met de huisartsenpost. Handig, niet?

Met het oog hierop keken wij nog eens goed naar onze huidige website. Het kopje 'Tarieven' staat er ook op. Maar – bewust - niet bovenaan. Want, zo was altijd mijn redenering, iemand die meent voor spoedzorg naar de huisartsenpost te moeten komen, laat zich niet leiden door de kosten hiervan. Deze vallen immers onder ieders basisverzekering, en hoeven niet door de patiënt zelf te worden afgerekend.

Maar. Dan nu de grote maar. De tarieven van de huisartsenpost zijn flink hoger dan die van de huisarts. Een telefoontje naar de post kost 25 euro (huisarts: 5 euro), een consult 111 euro (huisarts: tussen de 10 en 20 euro), en een visite kost meer dan 165 euro (huisarts: tussen de 14 en 24 euro)! Dat is me nogal een verschil. Wie deze kosten betalen? De zorgverzekeraars. En – indirect – de Nederlandse burgers natuurlijk zelf. Want cru gezegd, als iederéén naar de huisartsenpost zou komen in plaats van naar de eigen huisarts, zou dat een flinke premiestijging tot gevolg kunnen hebben. En met die gedachte in het achterhoofd zullen we op de nieuwe website de tarieven tóch pontificaal op www.huisartsenpostdrechtsteden.nl plaatsen. Zodat de bezoeker zich eerst even achter zijn of haar oren krabt en goed nadenkt of er werkelijk sprake is van spoedzorg en het werkelijk noodzakelijk is om contact op te nemen… En daarbij gaat die digitale zelftriage vast uitstekend als hulpmiddel dienen!

(Annette Vos is locatiemanager bij de huisartsenpost)

Meer berichten