Willy brengt vele uren door in haar atelier.
Willy brengt vele uren door in haar atelier. (Foto: )

Werken aan visuele confrontaties

  Cultuur

Yvonne Vogel

De creativiteit zat er bij Willy Doreleijers altijd al in, maar qua uitingen wist ze haar weg er lange tijd niet helemaal in te vinden. Dat veranderde plotsklaps in 1997, na een bezoek aan het TextielMuseum in Tilburg. "Bij binnenkomst merkte ik direct: 'Dit is het! Hier was ik al die tijd naar op zoek." En dus volgde ze cursussen en opleidingen en groeide de Dordtse uit tot een gerenommeerd textielkunstenaar. Haar kunst wordt geëxposeerd in binnen- en buitenland. "Mijn werken hebben meer van de wereld gezien dan ik."

Dordrecht - Terwijl haar man op de benedenverdieping van hun woning werkt als architect, is boven het domein van Willy. "We ontmoeten elkaar in het midden," lacht ze. "Omdat wij allebei creatievelingen zijn, doen we soms bij elkaar inspiratie op. Op het moment dat hij tekeningen in- en uitzoomt en daarmee het lijnenspel verandert, gaan er in mijn hoofd weer allemaal radartjes draaien." Waarom vindt Willy textiel eigenlijk zo'n mooi materiaal om mee te werken? "Het laat zich niet makkelijk vormen. Hoe meer stiksels, des te rimpeliger de stof kan worden. Terwijl ik juist wil dat alles strak blijft. Dat bewerkelijke, die uitdaging, vind ik juist mooi. Een ander zou er misschien helemaal kriegelig van worden."

Als perfectionist wil Willy het beeld wat zij voor ogen heeft helemaal goed uitgewerkt op textiel krijgen. Daarvoor gebruikt ze technieken als batik, zeefdruk, transfer dye en heel veel stiksel. "Ik zit pal boven het werk, dus moet vooraf helemaal uitdokteren wat er allemaal kan gebeuren. Een foutje is amper te herstellen. Mijn kunstwerken bestaan uit verschillende lagen. Het begint bijvoorbeeld met een katoenen doek, en daaroverheen organza." Willy heeft een eigen signatuur en natuur, evolutie en verstedelijking zijn thema's die veelvuldig terugkomen in haar werk. "Ik hou heel erg van grafisch werk en een mooi lijnenspel. Alledaagse zaken breng ik graag met een twist. Ik hoop dat mensen wat langer naar mijn kunst kijken. Het is een geabstracteerde werkelijkheid, waarin veel valt te ontdekken. De drie thema's die ik veel behandel, zijn met elkaar verweven. Daardoor kan ik er alle kanten mee op."

Het grootste compliment dat ze ooit kreeg, kwam van een arts. "Hij vond mijn doek met daarop een ruggengraat heel fascinerend, en vertelde ook dat het een hele gezonde rug was waar hij naar keek. Mijn basis voor het werk vormde een anatomieboek. Ik had verder geen verstand van de materie, dus koos als uitgangspunt een illustratie die bij mij tot de verbeelding sprak. Dat de arts zo'n opmerking maakte, gaf aan dat hij écht naar mijn werk keek. Dat is wat ik het liefste wil. Niet die vluchtigheid." Zelf kan Willy ook niet vluchtig zijn bij het maken van haar creaties. Het is een tijdrovend proces, wat na haar reguliere baan in de avonden en weekenden ontzettend veel tijd opslokt. "Op een zonnige dag ga ik niet naar het strand, maar ben ik in mijn atelier de hele dag aan het werk. Maar dat voelt als geluk, niet als een opoffering. Ik ben gerust vier maanden met een kunstwerk bezig. En ik moet mij optimaal concentreren, het kan niet even snel tussendoor. Dan gaat het geheid fout." In vergelijking met 22 jaar geleden is er ook in de textielkunst meer mogelijk vanwege innovaties. "Daarbij valt te denken aan digitale print. Dat klinkt misschien makkelijk, maar ook dat is bewerkelijk. Het is geen kwestie van een ontwerp maken en afdrukken. Is de print er, dan begint het pas. De gelaagdheid en alle bewerkingen moeten er dan nog op. Het is de uitdaging om vanuit alledaagse onderwerpen textiele werken te maken met verrassende effecten. Zo wil ik de toeschouwer voor een visuele confrontatie plaatsen. Als dat lukt, is mijn missie geslaagd." Willy werkt zowel 'vrij' als in opdracht voor bedrijven en particulieren. Meer informatie en vele voorbeelden van haar werk zijn beschikbaar op: www.willydoreleijers.nl

Willy vindt het soms jammer dat textielkunst bij een breed publiek niet bekend is. "In vergelijking met bijvoorbeeld schilderkunst is het een verschil van dag en nacht. Hopelijk komt daar uiteindelijk wat verandering in."

Meer berichten