Indringende passie op Goede Vrijdag in de Remonstrantse Kerk

  Ingezonden

Dordrecht, dat inmiddels een naam heeft hoog te houden als Bachstad, kon op Goede Vrijdag getuige zijn van een indringende versie van de Johannes Passion. Het koor van de

De Witt Academy en het Dordts Kamerorkest o.l.v. Yvonne Peters maakten vanaf de eerste maten duidelijk dat Bachseerste Passie nodig uit de schaduw van de Matthäus dient te komen. Het dramatische, directe karakter werd helder en fel over het voetlicht gebracht.

Het koor imponeerde in het tot uiting brengen van de diverse affecten door het ‘volk’, zoals spotzucht, haat en huichelarij door prachtig vanuit de tekst te zingen. De bescheiden, ‘stijlgetrouwe’ grootte van het 21 leden tellende koor, zorgde voor een transparant klankbeeld waarin Bachs polyfone lijnen goed naar voren kwamen.

Verrassend was dat dirigente Peters ook steeds een fraaie tekening aanbracht in de diverse koralen, o.a. door er enkele a-capella te doen wat de zeggingskracht nog vergrootte.

De evangelist, Adrian Fernandes, is in Dordrecht geen onbekende meer en ongetwijfeld op weg naar grotere faam: hier was een echte verteller aan het werk die eveneens vanuit de tekst prachtige nuances aanbracht en de luisteraar voortdurend bij het verhaal betrok.

Sopraan Jenny Haisma zorgde met haar stralende barokstem voor een ontroerende versie van de aria ‘Zerfliesse’. De alt Leonie Lap-Korff, die op het laatste moment Marleen Goethals moest vervangen, kweet zich moeiteloos van haar taak. De Christus-partij werd ingehouden vertolkt door Kees Heijink, daar waar bas Frans Huijts helaas enkele keren te theatraal uitpakte.

Het op moderne instrumenten spelende orkest liet zich retorisch evenmin onbetuigd, met fraaie solorollen door de violisten Evelyn Tjon en Fa en Joke Burghardt-Hodes, hoboïste Paloma de Beer en fagottist Casper van Nugteren, een ieder bijgestaan door het als altijd solide fundament van Margriet den Hartogs continuo-spel.

Pieter A. Bakker

Muziekhistoricus

Meer berichten




Shopbox